همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، حکومت طالبان همانند سال های گذشته محدودیت علیه عزاداری شیعیان افغانستان را از سر گرفتند و در برخی مناطق اقدام به جمع آوری نمادهای عاشورایی کردند.
در همین راستا، گزارشهای متعددی از استانهای کابل، غزنی، هرات و مناطق دیگر افغانستان حاکی از آن است که نیروهای طالبان با برخوردهای تحقیرآمیز، پرچمها و نمادهای عزاداری امام حسین (ع) را از خانهها، مغازهها و خیابانها جمعآوری و در مواردی پاره کردند. این اقدام در مناطقی مانند منطقه شیعه نشین «دشت پرچی» کابل، شهرک حاجقربان و منطقه جبرئیل در هرات و بخشهای شیعهنشین شهر غزنی، بیش از سایر مناطق رخ داد.
بر اساس گزارش منابع محلی، مأموران امر به معروف طالبان شبهنگام یا عصرها به این مناطق مراجعه کرده و ساکنان را مجبور به پایین آوردن پرچمها
می کنند. در برخی موارد گزارشهایی از بدرفتاری، بازداشت و حتی تیراندازی وجود دارد. یک شهروند در هرات اعلام کرد: مأموران طالبان آمدند و ما را با تحقیر و توهین وادار کردند پرچمهای عزاداری را پایین بیاوریم. در شهر کابل نیز برخی ساکنان شیعه «دشت پرچی» گفتند شب دوم محرم، مأموران امنیتی طالبان به منطقه آمدند و پرچمها را از مغازهها پایین کشیدند و آنها را پاره کردند و با بیاحترامی بردند.
این محدودیتها در حالی اعمال میشود که شورای علمای شیعه افغانستان پیشتر از طالبان خواسته بود امنیت مراسم محرم را تأمین کنند. فعالان و شهروندان، این اقدامات را نقض آزادی مذهبی و تحقیر اقلیت شیعه میدانند و آن را با وعدههای اولیه گروه حاکم در تضاد میبینند. این رویدادها موجی از خشم و نگرانی در میان شیعیان افغانستان ایجاد کرده و بحثهای گستردهای در رسانههای اجتماعی به راه انداخته است.این پنجمین محرم پیاپی است که طالبان بر افغانستان حکومت میکنند. نیروهای این گروه از همان سال اول که همزمان با ایام محرم بود، اقدام به پایین کشیدن پرچمهای عزاداری امام حسین (ع) در برخی مناطق کردند.
شما چه نظری دارید؟